Pierwszy polski samochód 🚗
Tuż po I wojnie światowej w małej przydomowej fabryczce przy ul. Rakowieckiej 23 w Warszawie konstruktorzy Stefan Kozłowski i Antoni Frączewski rozpoczęli prace nad pierwszym polskim samochodem, a efekt ich działań można było zobaczyć już w 1921 roku. Pojazd marki S.K.A.F. mieścił dwie osoby, miał czterobiegową skrzynię biegów, osiągał prędkość 40km/h, spalając przy tym 8 litrów benzyny (aptecznej, gdyż znane dziś powszechnie stacje benzynowe wówczas nie istniały) oraz jeden litr oleju na 100 kilometrów! Niestety, powstały zaledwie trzy egzemplarze prototypowe, a ostatecznie pojazd nie wszedł do seryjnej produkcji. Do dziś nie przetrwał ani jeden spośród stworzonych wówczas egzemplarzy. Zachowały się jedynie prospekty reklamowe marki, zawierające szczegółową ofertę. S.K.A.F oferowałeś więc trzy rodzaje podwozi (sportowe, karetkę i platworemkę), dwa kolory nadwozi (popielaty i granatowy), zestaw narzędzi w pakiecie (pompkę, kluczyk francuski, dokrętkę, przecinak, młotek, dwie łyżki do gum) oraz… instrukcję samodzielnego zbudowania garażu. Jak zachwalano nowo powstały pojazd? “Samochody firmy naszej nie składają się z oddzielnych, tu i ówdzie za granicą wyrabianych części, a dopiero tu dopasowywanych: cały samochód i motor z wyjątkiem oczywiście opon, jest wykonany w warsztatach naszych: wszystkie części jego dostosowane specjalnie jedne do drugich, tworzą harmonijną i matematycznie ściśle dostrojoną całość” - przeczytać można było w prospekcie.
---
Fot. Zdjęcie poglądowe. Hala produkcyjna w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Źródło: NAC