#BezPrzedawNIEnia – wystawa i kampania o polskich stratach wojennych
– Celem kampanii #BezPrzedawNIEnia jest dotarcie do możliwe szerokiego grona odbiorców w kraju i za granicą z przekazem o losach, tragedii i stratach państwa polskiego poniesionych w wyniku II wojny światowej oraz brakiem zadośćuczynienia, który uniemożliwia osiągnięcie prawdziwego pojednania i który do dziś kładzie się cieniem na relacjach ze sprawcami. Wyrazem tej narracji jest samo hasło kampanii – nierozliczone zbrodnie i krzywdy nie ulegają przedawnieniu – powiedział wicepremier Piotr Gliński. Minister kultury i dziedzictwa narodowego wziął udział w piątek w otwarciu wystawy #BezPrzedawNIEnia, która jest częścią obchodów 83. rocznicy wybuchu II wojny światowej i która prezentuje opowieść miejscowościach zniszczonych podczas II wojny światowej.
Wystawa jest eksponowana na ogrodzeniu, za którym ruszają prace ziemne poprzedzające odbudowę Pałacu Saskiego na Placu Piłsudskiego w Warszawie.
Polska w wyniku agresji nazistowskich Niemiec oraz radzieckiej Rosji, dwóch zbrodniczych totalitaryzmów XX wieku, poniosła dotkliwe straty, zarówno wśród ludności, jak i dziedzictwa materialnego. Zrujnowane w czasie II wojny światowej miasta, zniszczona infrastruktura, utracone bezpowrotnie dobra kultury, zniszczone zabytki pozostają niezabliźnionym ranami, które do dziś mają wpływ na losy kolejnych pokoleń. O skali tych strat przypomina ogólnopolska kampania #BezPrzedawNIEnia. Stanowiąca element kampanii wystawa na Pl. Piłsudskiego jest wizualną opowieścią o wybranych miejscowościach zniszczonych podczas II wojny światowej. Za pomocą specjalnych plansz wydrukowanych w technice soczewkowej odbiorcy mogą porównać obrazy miast na ziemiach dzisiejszej Polski – piękne fasady z okresu międzywojennego zostały zestawione z widokami powojennych zgliszcz i ruin. Dramatycznej atmosfery tamtych dni dopełniają utwory poetyckie m.in. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz wspomnienia polskich profesorów, wybitnych specjalistów, którzy po wojnie brali udział w szacowaniu strat i dziele odbudowy: Jana Zachwatowicza i Stanisława Lorentza. Wystawę przygotowano w języku polskim i angielskim.
Na ekspozycji znalazły się widoki takich miast jak: Warszawa, Lublin, Kraków czy Zabłudów, ale także Kołobrzeg, Wrocław czy Malbork. Układ sił po II wojnie światowej sprawił bowiem, że w granicach powojennej Polski znalazły się setki zrujnowanych miejscowości niewchodzących w obszar II RP. Te miasta i wsie także trzeba było odbudować. W każdym regionie współczesnej Polski można odnaleźć ślady tej wojny, które są jak blizny w tkance architektonicznej miejscowości.
- W wyniki II wojny światowej, wznieconej przez dwa totalitarne imperia, Polska poniosła ogromne wielowymiarowe straty. Wiele miast, miasteczek i wsi zostało obrócone w ruinę, nie tylko w wyniku prowadzonych działań wojennych, ale również w ramach systemowego niszczenia dorobku polskich pokoleń – powiedział Wojciech Kirejczyk, dyrektor Biura Programu „Niepodległa”. - Wystawa pokazuje skalę wyzwań, z którymi polskie społeczeństwo mierzy się od zakończenia II wojny światowej.
- Istnieje logiczny, przyczynowo-skutkowy związek między przeszłością i teraźniejszością. O tym opowiada kampania #BezPrzedawNIEnia. Kampania jest sprzeciwem wobec perspektywy odrzucenia historii i odpowiedzialności za wywołanie II Wojny Światowej przez Niemców. Włączając się, we współpracy z TVP, w projekt przygotowania i dystrybucji angielskojęzycznych spotów w USA i Europie pragniemy przypominać o prawdzie, która coraz częściej jest negowana, polemizować z obojętnością, wskazywać międzynarodowej opinii publicznej, że odpuszczenie za zbrodnie wymaga pokajania i zadośćuczynienia ze strony winnych – powiedział dr Marcin Zarzecki, prezes zarządu Polskiej Fundacji Narodowej.
Wystawa #BezPrzedawNIEnia jest eksponowana w niezwykle symbolicznym miejscu. Wielkoformatowe wydruki fotografii zostały umieszczone na ogrodzeniu, za którym ruszają prace przy odbudowie Pałacu Saskiego. Po stłumieniu Powstania Warszawskiego Niemcy wysadzili budynki w powietrze, przetrwał jedynie Grób Nieznanego Żołnierza z fragmentem kolumnady. Pałac nie był już miejscem walk, obrócenie go w gruz było działaniem celowym. Wystawę można oglądać do 20 września 2022 roku. Ekspozycja jest również dostępna do pobrania do druku i/lub Internetu na stronie niepodlegla.gov.pl.
Kampania #BezPrzedawNIEnia
W 83. rocznicę wybuchu II wojny światowej ruszyła kampania informacyjna poświęcona stratom, jakie Polska poniosła w wyniku agresji Niemiec i później, 17 września, ataku Związku Sowieckiego na nasz kraj. Za poniesione szkody Polska nigdy nie otrzymała reparacji od żadnego z agresorów – ani od Niemiec, ani od ówczesnego ZSRR. Hasłem kampanii jest hasztag #BezPrzedawNIEnia, a znakiem kampanii - logo, który składa się z pełnej nazwy hasztagu z literami „NIE” wpisanymi w kształt bomby.
Spoty, plakaty, grafiki i publikacje – kampania w przestrzeni publicznej
Spoty kampanii #BezPrzedawNIEnia są wyświetlane na nośnikach cyfrowych w przestrzeni publicznej, m.in. na dworcach, stacjach metra i w środkach komunikacji, a także w mediach społecznościowych. Ponadto w Warszawie i w największych miastach Polski na nośnikach reklamowych pojawiły się okolicznościowe plakaty, zaś w najbardziej poczytnych tygodnikach i dziennikach – okolicznościowe grafiki.
Specjalne spoty poświęcone rocznicy wybuchu II wojny światowej, atakowi Związku Sowieckiego na Polskę i stratom wojennym są emitowane na antenach głównych oraz na kanałach tematycznych Telewizji Polskiej oraz m.in. w TVP World.
W związku z kampanią Polskie Radio przygotowało specjalną witrynę internetową bezprzedawnienia.polskieradio.pl, opartą na własnych publikacjach, na której znajdą się najważniejsze opracowania i analizy dotyczące reparacji za straty poniesione przez Polskę w wyniku II WŚ. Na stronie pojawiają się materiały historyczne oparte o radiowe archiwalia dotyczące m.in. utraconego potencjału rozwoju Polski w latach 30. i 40., strat polskich bibliotek oraz zbiorów prywatnych czy utrata Kresów. Spoty „#BezPrzedawNIEnia” kierują do strony internetowej i przypominają o akcji. Z kolei Telewizja Polska w ramach kampanii emituje na antenach głównych oraz na kanałach tematycznych okolicznościowe spoty przygotowane przez TVP World w różnych wersjach językowych. Na antenach głównych i tematycznych zaplanowano również szereg pozycji odnoszących się do II wojny światowej.
Spot kampanii #BezPrzedawNIEnia - https://www.youtube.com/watch?v=HRYGpBWlwIY