zajawka-komunikat

Wiktoria 1920 – podsumowanie obchodów stulecia Bitwy Warszawskiej i wydarzeń związanych z wojną polsko-bolszewicką

 

Miliony widzów przed telewizorami, setki tysięcy internautów i dziesiątki niewielkich wydarzeń w całej Polsce. Pomimo ograniczeń epidemiologicznych Polacy godnie upamiętnili bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Przed nami także następne wydarzenia upamiętniające kolejne bitwy i potyczki wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, bowiem to właśnie sto lat temu miała miejsce jedna z najważniejszych zwycięskich bitew w historii polskiego oręża. Bitwa Warszawska na stałe odmieniła losy nie tylko naszego kraju, ale całej ówczesnej Europy, a w konsekwencji wpłynęła na kształt całego świata, jaki dziś znamy. Biuro Programu „Niepodległa” przygotowało liczne projekty związane z rocznicą tych wydarzeń.

 

Projekty Biura Programu „Niepodległa” umożliwiają poszerzenie wiedzy o dokonaniach Polaków sprzed stu lat oraz zachęcają do wspólnego radosnego świętowania ważnych rocznic narodowych. Wśród przygotowanych propozycji nie zabrakło projektów zapraszających do współtworzenia obchodów.

Wśród zrealizowanych projektów są m.in. akcja poszukiwania i udostępniania pamiątek tamtych dni, produkcja filmu w technologii VR opowiadającego o Wiktorii 1920 roku, utworzenie specjalnego portalu informacyjnego poświęconego bitwie, a także wiele innych inicjatyw angażujących szerokie grono odbiorców.

 

Kampania „Wiktoria 1920” zaprasza wszystkich chcących włączyć się we wspólne świętowanie do poszukiwania i odkrywania rodzinnych historii i lokalnych pamiątek związanych ze zwycięstwem wojny roku 1920. Wystarczy zrobić zdjęcia z szeroko pojętymi pamiątkami po Bitwie Warszawskiej i umieścić je w mediach społecznościowych z opisem #wiktoria1920. Z wybranych zdjęć Biuro przygotuje kolaż układający się w słowo „Wiktoria 1920”. Kampania „#Wiktoria1920” potrwa do końca września br. i przez ten czas można się do niej przyłączyć publikując zdjęcia miejsc lub pamiątek po Bitwie Warszawskiej z hasztagiem #wiktoria1920.

Specjalny spot wyprodukowany przez Biuro na potrzeby akcji emitowany był pomiędzy 3 a 15 sierpnia br. za pomocą różnorodnych środków przekazu. Materiał pojawił się w największych stacjach telewizyjnych: TVP S.A., Telewizji Polsat, w wagonach warszawskiego metra, na ekranach LDC dworach kolejowych (Warszawa, Poznań, Wrocław), a także w internetowych kanałach komunikacji „Niepodległej” (Facebook, Tweeter, Instagram, Youtue). Szeroka kampania prowadzona była w Internecie – zaproszenia do udziału w akcji pojawiły się m.in. na portalach Filmweb, Interia oraz Sataku. Spot wyświetlany był także na PGE Narodowym przed rozpoczęciem widowiska multimedialnego „1920. Wdzięczni bohaterom” oraz podczas premiery filmu dokumentalnego „Wojna Światów” w Teatrze Polskim, natomiast Telewizja TVN pokaże go w dniach 24-30 sierpnia br.

W samych mediach społecznościowych spot dotarł do ponad miliona odbiorców (łącznie 1.17 mln zasięgu na Facebooku, Instagramie i YouTubie).

 

Film „Wiktoria 1920” w technologii Cinematic VR jest produkcją fabularną, która w nowatorski sposób przenosi oglądającego w czasy Bitwy Warszawskiej. Historia opowiedziana w filmie przedstawia rolę wywiadu i radiowywiadu, dzięki któremu sztab polskiego wojska dysponował na bieżąco planami przeciwnika i który umożliwił zwycięską kampanię w sierpniu 1920 roku.

Premierowy pokaz filmu, na specjalnie przygotowanych goglach, odbył się 14 sierpnia w Muzeum Narodowym w Warszawie, a już we wrześniu film „Wiktoria 1920” zostanie udostępniony nieodpłatnie dla szerokiej publiczności w internecie, tak by każdy użytkownik gogli VR – w tym prostych gogli cardboard i smartfona – mógł obejrzeć film. 

Film można również zobaczyć na specjalnych pokazach organizowanych w ramach akcji Wirtualny Teatr Historii „Niepodległa”.  Od 15 sierpnia mobilne pokazy odbędą się w Płocku, Mińsku Mazowieckim, Sopocie, Grodzisku Mazowieckim, Brwinowie, Gnieźnie, Wrocławiu, Poznaniu, Wołominie, Legionowie i Sulejówku. Miejsca na pokazy w Płocku już zostały zarezerwowane, a film cieszy się pozytywnym przyjęciem.

Film powstał w koprodukcji z Narodowym Centrum Kultury. Partnerem projektu „Wiktoria 1920” jest Narodowy Bank Polski.

 

Portal edukacyjno-informacyjny bitwa1920.gov.pl to jedna z najciekawszych produkcji edukacyjnych związanych z Bitwą Warszawską. Służy on upowszechnieniu wiedzy o wydarzeniach wolny polsko-bolszewickiej i przekazuje użytkownikom spójną opowieść o wyjątkowym czasie i wyzwaniu, przed jakim stanęło polskie społeczeństwo przed stu laty.

Materiały dostępne są w siedmiu językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, ukraińskim i węgierskim. Dla ułatwienia dostępu dla użytkowników z całego świata strona jest dostępna również pod adresem www.battle1920.eu.

Projekt realizowany jest we współpracy Biura Programu „Niepodległa” oraz Polskiego Radia SA, a partnerami merytorycznymi są Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Serwis jest dostępny w Internecie od 21 lipca. Główny post o portalu zamieszczony na portalu Facebook – ponad 117 tys. zasięgu. Spot promujący portal w serwisie YouTube – ponad 100 tys. wyświetleń. Informacje w prasie i mediach elektronicznych o portalu dotarły do około 1,5 mln odbiorców.

Tylko w tygodniu poprzedzającym setną rocznicę Bitwy Warszawskiej, serwis odnotował ponad 130 tys. odsłon w Internecie i 15 tys. użytkowników, a w niecały miesiąc od uruchomienia osiągnął łącznie 36 tys. użytkowników i blisko 320 tys. odsłon.

 

Widowisko multimedialne „1920. Wdzięczni bohaterom” w symboliczną, setną rocznicę bitwy 1920 roku, 15 sierpnia, przybliżyło widzom i telewidzom historię tamtych dni i złożoność działań prowadzących do zwycięstwa polskich wojsk. Artystom, którzy przypomnieli utwory ważne dla polskiej historii, tradycji i kultury, towarzyszyły grupy rekonstruktorów prezentujących przebieg kolejnych działań militarnych. W dniach 20-23 sierpnia planowane są dodatkowe pokazy spektaklu dla publiczności.

Biuro Programu „Niepodległa” – obok organizatora wydarzenia, spółki PL2012+, operatora PGE Narodowego oraz Telewizji Polskiej S.A będącej partnerem wydarzenia – jest partnerem artystycznym przedsięwzięcia.

Widowisko multimedialne transmitowane było na antenach Telewizji Polskiej SA – osiągnęło oglądalność nawet 2 mln. widzów. Z powodu ograniczeń związanych z epidemią, na trybuny PGE Narodowego można było zaprosić jedynie dziesięć tysięcy widzów. 

 

Film dokumentalny „Wojna Światów” to wyjątkowy film dokumentalny przygotowany ze specjalnie wyselekcjonowanych, zrekonstruowanych, a następnie pokolorowanych materiałów wideo pozyskanych z archiwów na całym świecie. Po raz pierwszy widzowie mogli zobaczyć filmy pokazujące sceny z życia Polaków i dokumentację ważnych wydarzeń w nowej formie. Twórcy zadbali, aby nawet zniszczone materiały odzyskały blask i otrzymały kolorową oprawę.

Na film składają się m.in. oryginalne, niepublikowane dotychczas relacje uczestników i świadków wydarzeń, archiwalne materiały video, a także zdjęcia, zapisy rozkazów, rozszyfrowanych tajnych raportów, fragmenty pamiętników czy nagrań radiowych.  Za scenariusz i reżyserię odpowiadają twórcy filmu dokumentalnego „Niepodległość” stworzonego z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości – Mirosław Bork i Krzysztof Talczewski, zaś muzykę skomponował Krzesimir Dębski. Film „Wojna Światów” powstał z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Materiał jest koprodukcją Telewizji Polskiej S.A., Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz firmy MW Media.

Materiał swoją uroczystą premierę miał 16 sierpnia br. w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, gdzie obejrzało go blisko 400 widzów – premiera odbyła się z zachowaniem wymogów sanitarnych obowiązujących w związku z epidemią COVID-19.

Film transmitowany był równocześnie na antenie Telewizji Polskiej S.A. gdzie oglądalność sięgnęła nawet 2,5 mln telewidzów.

 

Kampania edukacyjna „Wiktoria 1920” to opowieść o wydarzeniach prowadzących do sukcesu osiągniętego w roku 1920. Wielowątkowa relacja pisana „na żywo” przez świadków wydarzeń przełomowego dla historii Polski i Europy 1920 roku prezentowana jest szerokiej publiczności za pośrednictwem mediów drukowanych oraz internetowych. Na każdy z 31 odcinków składają się listy, wspomnienia, oficjalne noty, odezwy i wycinki z prasy, a także notatki zapisane w nieopublikowanych nigdy pamiętnikach. Całość dopełniają zdjęcia archiwalne, często nieznane szerszej grupie odbiorców. Kolejne odcinki prezentowane są raz w tygodniu, w okresie od 17 kwietnia do 13 listopada. Cykl jest także tłumaczony na język angielski.

Kwerendę tekstową i ikonograficzną, a także komentarze każdego odcinka, opracowali historycy Fundacji Ośrodka KARTA.

 

WystawaBitwa Warszawska. Stulecie Zwycięstwa” to wyjątkowa wystawa planszowa poświęcona wojnie polsko-bolszewickiej. Wystawa prezentuje przyczyny, przebieg oraz skutki prowadzonych przed stu laty działań. Projekt przygotowany został we współpracy z Muzeum Wojska Polskiego, które odpowiada za jego część merytoryczną. Wystawę można bezpłatnie pobrać z serwisu niepodlegla.gov.pl, a wszystkie 20 plansz opracowano tak, by mogły być drukowane i prezentowane razem lub tylko te o wybranej tematyce. Przy okazji obchodów Bitwy Warszawskiej wystawę wydrukowało zaprezentowało swojej publiczności kilkadziesiąt instytucji w całej Polsce.

Konkurs literacki „1920” umożliwi autorom profesjonalnym i początkującym udział w wyjątkowej podróży literackiej do 1920 roku. W konkursie mogą brać udział teksty różne gatunkowo – od kryminalnych, przez szpiegowskie po obyczajowe – ważne, by nawiązywały bezpośrednio do 1920 roku. Autorzy zwycięskich prac, poza nagrodami finansowymi, mogą liczyć na publikację opowiadań w specjalnym zbiorze wydanym w 2021 roku przez wydawnictwo Skarpa Warszawska. Na 2 tygodnie przed zakończeniem przyjmowania zgłoszeń autorzy nadesłali już ponad 110 prac konkursowych. Konkurs jest realizowany przy wsparciu Fundacji KGHM Polska Miedź.

 

„Bitwa Warszawska 2.0” to z kolei muzyczna inicjatywa przygotowana przez organizatorów projektu Druga Strona Ulicy. Każdy z wykonawców: JWP/BC, Kuba Knap oraz Zipera, w charakterystycznym dla siebie stylu, podjął próbę twórczej interpretacji wydarzeń związanych z Bitwą Warszawską, w odniesieniu do dzisiejszej rzeczywistości. Producentem wszystkich trzech utworów jest muzyk hip-hopowy Magiera.

 

Fani historii i osoby poszukujące sposobów na upamiętnienie wojny polsko-bolszewickiej nadal mogą wziąć udział w wydarzeniach upamiętniających historię wojny polsko-bolszewickiej. Program dotacyjny „Koalicje dla Niepodległej – Wiktoria1920” umożliwił zorganizowanie wydarzeń lokalnych i regionalnych blisko 160 instytucjom w całym kraju. Samorządowe Instytucje Kultury i Organizacje Pozarządowe zadeklarowały przygotowanie w tym roku ponad 350 wydarzeń zapraszających Polaków do upamiętniania Bitwy Warszawskiej i całej wojny z 1920 roku. Decyzją Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego budżet przeznaczony na program dotacyjny został zwiększony z 2 do 4,5 mln zł, by umożliwić organizację jak największej liczby wydarzeń.

 

Media społecznościowe i statystyki

W dniach 10-16 sierpnia łączny zasięg na portalu Facebook wyniósł 930 tys. odbiorców, aktywność dotycząca postów (od kliknięć po komentarze) wyniosła 40 600. Aktywność w ciągu ostatniego miesiąca (15.07-15.08) wskazała na zasięg 1 477 198 odbiorców.

Na portalu Twitter w dniach 3-16 sierpnia osiągnięty został zasięg na poziomie 224, 7 tys. W dniu 15 sierpnia zanotowano 50 tys. łącznego zasięgu.

Strona internetowa niepodlegla.gov.pl odnotowała w sierpniu blisko 75 tys. odsłon, a drugim najczęściej odwiedzanym miejscem była lista wydarzeń zwiazanych z Bitwą Warszawską. Kalendarium wydarzeń na stronie wzbogaciło się tylko w sierpniu o blisko 200 nowych wydarzeń związanych z obchodami Bitwy Warszawskiej - głównie projektów lokalnych dofinansowanych w ramach programu dotacyjnego "Koalicje dla Niepodległej". 

Informacje o projektach przygotowanych przez Biuro Programu „Niepodległa” znalazły się w kilkudziesięciu tytułach prasowych w całej Polsce, a hasło obchodów – „Wiktoria1920” – dotarło do blisko 8 milionów internautów, czytelników, słuchaczy i telewidzów w całym kraju.

 

Załączniki